Translate

perjantai 14. helmikuuta 2014

Thaimaan Pattijoella eli Pattayalla

Urbaania sanakirjaa lainatakseni: "Pattijoki. Entinen Pohjois-Pohjanmaalla sijainnut Suomen kunta. Nykyisin käytetään usein tarkoittaen miesturistien suosiossa olevaa syntistä lomakohdetta Thaimaan Pattayaa."

Päätimme Pattayan pahamaineisuudesta huolimatta lähteä viikonlopuksi pienelle Bangkok-getawaylle kärventääksemme nahkaa ja katsomaan omin silmin, mitä Pattiksella näkyy. Rantahan on aina ranta, ja merta kun ei Bangkokissa ole, niin onneksi sitä löytyy kuitenkin muutaman tunnin bussimatkan päästä... Pattijoeltapa hyvinkin! (...ja Hua Hinistäkin, mutta siellä on käyty jo kahdesti.) Anna ja Meri olivat menneet Pattayalle jo edellisenä päivänä, ja minä & Jontsa hypättiin perjantaina bussiin, joka kuljetti meidät perille n.3 eurolla. Majoituskustannuksetkaan eivät päätä huimanneet; yön hinta Asia Backpackers -hostellissa maksoi 7 euroa. Rantaan oli muutaman minuutin kävelymatka. Perrrrfect.

Pattaya muistutti mielestäni kovin paljon Phuketin Patong Beachia, sillä erotuksella että Phuket oli kaikin puolin siistimpi. Hiekka oli Phuketissa hienompaa, vesi kirkkaampaa ja turkoosimpaa. Pattayalla rantamaisemaa reunustivat metsäisten mäkien sijaan pilvenpiirtäjät ja meri tuoksui likaisemmalta. Mutta yleinen fiilis oli samankaltainen; molemmissa rannat ja kadut olivat turistien valtaamat, ja etenkin iloinen venäjänkielen sorina täytti kummankin rantakohteen.

Päivän aktiviteetteihin kuului, niin kuin rantalomalla yleensä, rannalla makoilu ja ruokapaikkojen metsästys, syöminen ja päämäärätön kierteleminen kaupungilla iltaisin. Hyvin yksinkertaista elämää siis kaavalla: nuku, makaa rannalla, syö, nuku. Syömisen ja nukkumisen välissä toki siis kierreltiin kaupunkia ja katsottiin, miltä näyttää Pattayan kuuluisa yöelämä. Olin kuullut niin paljon huonoa Pattijoesta, että oma vaikutelmani paikasta jäi jopa yllättävän hyväksi. En nähnyt vanhoja papparaisia nuorten thaipoikien kanssa käsikynkässä, vaikka moinen näky ei ilmeisesti ole mahdotonta bongata. Toki värikkäitä pariskuntia välillä käveli vastaan, mutta sitä nyt osasi odottaakin.

Kävimme perjantai-iltana Walking Streetillä yhdessä pubissa drinkeillä, ja vasta muutaman minuutin istuskelun jälkeen aloimme bongata baarin työntekijöistä ladyboy-tyttöpoikia... kunnes tajusimme, että hehän ovat KAIKKI näitä kolmannen sukupuolen edustajia. Kerrassaan kauniita ihmisiä, eikä todellakaan olisi huomannut ensimmäisellä tai kolmannellakaan vilkaisulla, että jokin "mättää" :D Olipa rumasti sanottu, mutta varmaan tiedätte, mitä ajan takaa. :)

Walking Street

Classic Photobomb!! Jos jäbällä on oikeus "pilata" meijän hieno kuva, niin mulla on oikeus julkaista se, eikö :)

Sunnuntaina saimme tarpeeksemme Pattijoesta ja pakkasimme kimpsut ja kampsut, otettiin vielä viimeiset värit iholle rannalla, syötiin kämäistä pitsaa Pizza Hutissa ja lähdettiin metsästämään bussiasemaa. Pattaya ei hevillä oisi päästänyt meitä otteestaan, sillä sekoiltiin matkassa asemalle oikein urakalla. Päästiin lopulta uupuneina bussiin, jossa nukuin koko matkan, napattiin Ekkamailta pad thait pavunituineen naamaan ja raahauduimme skytrainillä ja taksilla takaisin kämpille.